Wednesday, January 10, 2007


صباح الخير يا الله

كيف حالك اليوم ؟؟

بداية

أحب أن أقدم لك نفسي

أنا يا الله أحد صنيعتك

من أبناء آدم

مازلت حتى الآن من أهل الدنيا

ولو تسمح لي

أحب أيضاً أن أخبرك عن والدي

فلقد أنشأني والدي

على أن

الرجولة لا تعني أن

يكتب للمرء في شهادة ميلاده

بجوار خانة النوع أنه ذكر

ولكن الرجولة هي صفات قبل أن تكون نوع

و على رأسها

الإخلاص و تحمل المسئولية و القدرة على تخطي الصعاب

الإخلاص يا الله هو الصدق

وصدقني أنا لا ألتزم سوى به

وتحمل المسئولية لا يحتاج إلى توضيح

فهل أذنبت يا الله أنني

لا أنطق أبدا عما يجول بخاطري

سوى و أنا أدرك تمام الإدراك قدرتي

على تحمل المسئولية كاملة ،،،

و بكل ما تعنيه الكلمة من معنى

أتمنى أن تجيبني ...هل هذا ذنب ؟؟؟

و بالنسبة للقدرة على تخطي الصعاب

فأنت تعلم جيداً

أن الصعاب لها مكان واحد في حياتي

وهو

أسفل حذائي مباشرة

وعاهدت نفسي ،،و عاهدت والدي

أنني

لن أسمح أبداً

أثناء وجودي إلى مماتي

أن أترك أحداث ما ....مهما كانت

أن تدفعني إلى أن أطلق عليها لفظ "صعاب"

هذا ما تعاهدت علية

عهدي هو في رقبتي

لا ينفك ....إلا و أنا تحت التراب

أعذرني على الإطالة يا الله

فأنا أعلم أن لديك العديد و العديد من تلك الرسائل

و قبل أن أنهي رسالتي

فأنا لدى رجاءين أرجوا أن تمنحني إياهم

و أثق تماما إنك لن تردني خائباً

يا الله

أرجوك

أن تمنحني

سكينة القلب ،،،،و طمأنينة الروح

شكرا لك.

 
posted by Ahmed EL Berry at 3:59 PM
11 Comments:


At January 13, 2007 at 2:25 PM, Anonymous Anonymous

رسالة أكتر من رائعة .... وأجمل شىء فى الدنيا هى علاقة العبد بربه .

أسأل الله أن يمنحك السكينة فى القلب وطمأنينة الروح ... ويبعد عنك الهم و الحزن.

 

At January 14, 2007 at 3:00 AM, Blogger Unknown

مش عارفه اقولك ايه اولا انت اول حاجه صح جدا عدم التكلف وانت بتبعت رسالتك لربنا يمكن رسالتك دى وصلتلى واثرت فيا بطريقه متتصورهاش لدرجه بجد انى مش قادره امسك نفسى عن البكاء بعد ماقريتها على الرغم انك هتقول ان الرساله مافيهاش اى حاجه تخلينى ابكى لانى قبل مااقرا او افتح المدونه بتاعتك كنت بعمل نفس الحاجه رساله لربنا بس انا رسالتى شفهيه مش كتابه وبجد حسيت انى بتكلم بكل صراحه ومش بتكلف ومش محتاجه انى اوضح غلطاتى والحاجات اللى بحبها والحاجات اللى غلط فيا وكل حاجه حسيت ان ياااااااااه قد كده يارب ممكن يكون ليا اصحاب احكيلهم بس فى اوقات مش بقدر اكلمهم او احكى معاهم لكن انا اول ما اقول يالله فى اى وقت بلاقىك بتسمعلى ربنا يوقفك ويكرمك .....

 

At January 14, 2007 at 11:43 PM, Blogger Ahmed EL Berry

شكرا يا بسمة و شكرا يا إيمان على ردكم ...
يا إيمان ردك خلاني عايز أوضح حاجة لكل اللي قراالمدونة ..طبعا أغلبكم عارف أني من الناس اللي بحب تكون لية بعض الخصوصية في علاقتي مع الله ..في صباح يوم الأربعاء بتاريخ كتابة المدونة
كنت ماشي في الشارع في الطريق إلى العمل في وقت مبكر تقريبا 7.20 و هو ميعاد الحضور بتاعي ..و أثناء سيري في الطريق كان الذهن منشغل ببعض الأمور الحياتية المعتادة بالإضافة لأحساس بألم فظيع في منطقة البطن .."زيي ما كتبت في المدونة اللاحقة" بصراحة ما كنتش أتمنى أكتر من أني ألاقي حد أتكلم معاة
وكان المناخ العام في الشارع كئيب فعلا
الشارع تقريبا فاضي ..و الجو متلج فعلا ..و الناس ماشية بشكل منكمش و غريب و كلهم في حالة من التكتكة ولون الوجوة أقرب إلى اللون الأزرق ،و العربيات بتجري حواليا بسرعة غريبة
وسط الجو اللي هو مش ولابد دة
بصيت لقيت أن أجمل حاجة في المشهد دة هو لون السما ..فعلا بصيت للسما و حسيت بروعتها و جمالها الغير عادي ..فكرت أني ممكن أتكلم مع من هو خلف كل هذا الجمال ..لانة أكيد هيسمعني ورحت مطلع ورقة و قلم كانو معايا مصادفة ..و بدأت بإلقاء تحية الصباح و كتبت من قلبي اللي كنت عايز أتكلم فية مع حد
و لما وصلت مكتبي كنت تقريبا خلصت الرسالة ..و حسيت بدفء المكان و طلبت ساعتها من الله أنه ينقل هذا الدفء إلى روحي و قلبي ...لأننا كلنا دايما محتاجين للدفء دة

 

At January 15, 2007 at 5:32 PM, Anonymous Anonymous

عايزة اقولك اني اول ما اقريت الرسالة دي مش عارفة ليه اتضايقت من اول جملتين صباح الخير يا ...بصراحة انا مش قادرة اقولهم وقولت ايه ده مش هكملها بعد كده اقولت معلش اقراها للاخر واشوف ايه نظامها لكن لما خلصتها عجبتني بساطتها وفكرتها انا عمري ما فكرت اني لما اكون متضايقة اكلم ربنا الا لو دعاء في الصلاة وكتير بسمع اختي بتدعي وبعدين الاقي الدعاء قلب لمناجاة زي رسالتك دي اتغاظ منها وقوها انتي هتحكي في الدعاء تقولي دي حاجة بيني وبين ربنا...من الآخر عجبتني الرسالة وخلتني افكر كتير في موضوع المناجاة....ربنا يوفقك

 

At January 16, 2007 at 1:36 AM, Anonymous Anonymous

اجمل حاجة عبادة المناجاة وياريت تعمليها فعلا يا اسماء لانها بتنقى قلوبنا
بجد رسالة جامدة وحلوة اوى

 

At January 18, 2007 at 11:00 PM, Blogger Unknown

ربنا موجود دايما بس احنا اللي مش مع ربنا دايما دي مشكلتنا انا قولت لبعضكم قبل كده اني بكلم ربنا كتير كانه شخص امامي اراه واحس بوجودة واحدثة بما في نفسي من فرح وترح وهموم وشكاوي ولا اخفيكم سرا اني ساعات كثيرة انفعل كاني اطلق مشاعري امامه حتي اهدا وهو سلوك قد يبدو لبعضكم اقرب الي الجنون لكن صدقوني اذا لم نخاطب خالقنا هكذا فمن احق منه بذلك
تحدثو مع الله خاطبوة باي لغة اردتم عامية او فصحي فهو موجود وسميع عليم بكم
هو شيء اشبه برقادك علي طاولة الطبيب النفسي تستعرض ما يشغل بالك حتي تستريح فهل هناك اعظم من الله طبيب للنفوس
هي لحظات خاصة جدا بين العبد وربه لا يدانيها في جمالها وطهارتها اي لحظة اخري
حين تتجرد من حولك وقوتك وكل اسباب علمك وتلجا ضعيف هزيل الي حول الله وقوته تستعين به علي اقدارك تستشيره في حياتك تنظر اليه بعين الخيال وتنتظر اجابته في قلبك حينها فقط تعلم انه قريب ادني اليك من حبل الوريد

 

At January 19, 2007 at 5:37 PM, Blogger Dalia Ziada

يخرب عقلك, بجد يخرب عقلك :) أنت بالظبط قولت حقيقة علاقتنا بربنا بشكل بسيط و جميل صعب أي حد يوصل له إلا إذا كان مؤمن بوجود ربنا الرحيم مش اللي المتخلفين بيدعوا أنه مش بيعمل حاجة غير أنه يدون أخطأنا و يتفنن في الطرق اللي هيعذبنا بيها, أنا سعيدة جدا بوجود فيلسوف زيك على أرض لم يعد بوسع الفلاسفة العيش فيها بأمان. شرفتني بالزيارة و أنا سعدت جدا بزيارة مدونتك
تقديري العميق

داليا

 

At January 20, 2007 at 12:15 AM, Blogger CaNdY !

أحيانا بيكون السكوت ذنبا يستوجب عقاب , وكثيرا بيكون البوح ذنبا اكبر من دون اي مبالي
فليست الدنيا دار حساب ولا العواقب جدول حساب ,

 

At January 20, 2007 at 6:56 PM, Anonymous Anonymous

تصحيح للى كتبته علشان الكيبورد فيها صعوبة
ياعينى ياعينى اية يابنى الكلام الجميل دا والله عقدتنى حرام عليك اولا المدونة تحفة وثانيا شغل الويب اللى عملة بجد يخلينى ارفع لك القبعة انت بجد بتحسسنى ان الدنيا بخير وان مصر ولادة
اوعى بس تصدق نفسك وتعيش ومحدش يعرف يكلمك
بجد يا احمد برافو عليك والى الامام يا ابنى

 

At February 12, 2007 at 1:40 AM, Anonymous Anonymous

اولا انا احب امسى على كووووول اللى كتبه وعلقه فى الرساله دى
ثانيا احب كمان انى اقول للى كاتبها اللى انتو عارفينه طبعا انها رساله ياريت لو نقدر نبعتها كلل يوم
زى ما احنا بنبعت لبعض ((ماسيجات)) على الموبايل فى اى مناسبات
بحيث اللى ينسى ربنا شويه يفتح الرسايل اللى بعتها قبل كدا لربنا
لعل وعسى انها تفوقه من تانى .....
انا مش هطول
انا بس اخيرا اقول برافو على الويب سايت دا جميل (بارشا) على رايي اخواننا المغاربه

اسيبكم بقى بس متنسوش تصلة على الحبيب المصطفى

وللحديث بقيه

 

At December 15, 2008 at 7:19 PM, Anonymous Anonymous

ياه
سكينة القلب وطمأنينة الروح
هذا الشعور يجافينى من سنوات
يا ربى
امنحنى هذاولن أطلب شيئا اخر