Friday, November 21, 2008


صراحة تعجبت للشكل العام الذي يجلس فيه العروسين المرتقبين، و تشجعت و ملت على أذن العريس لتبادل الحوار معه لكسر تلك الحالة المتوترة له و تشجيعه على البدء بالحوار مع عروسة المستقبل و دار بيننا الحوار التالي
أنا: مبروك يا عريس
العريس: الله يبارك فيك ...عقبالك
أنا: العروسة حلوة ...بس أنت قاعد كأنك أول مرة تشوفها، ياعم خد و أدي معاها بلاش الكسوف اللي نازل عليك دة
العريس: لسه ما خدناش على بعض، لأن دي تاني مرة أشوفها
أنا: يا رجل بتتكلم جد
العريس:آه و الله دي تاني مرة أشوفها
أنا: طيب و المرة الأولى كانت فين
العريس: في مكان الشغل بتاعها
أنا: طيب و أنت رحت الشغل على أي أساس ...شفتها يعني و عجبتك و رحت الشغل تشوفها تاني
العريس: لا ياعم أنا كلمت فلان قريبنا يشوفلي عروسة و رشح لي العروسة وشوفتها و عجبتني و سألت عليها و على أهلها و عرفت إنهم جماعة ولاد ناس و محترمين زيي ما أنت شايف و دخلنا البيت من بابه
أنا: طيب ياعم ربنا يتمم على خير و نفرح بأولادك إن شاء الله
انتهى الحوار.....
لحظات هى عدت فيها بظهري إلى الوراء مستندا على الكرسي المريح الذي كنت أجلس علية ولا أعلم لماذا أتتني نوبة من الضحك الهستيري حاولت فيها أن أكتم صوتي و أنا أضحك احتراما للمجلس الموقر و لأفراد الأسرتين، موقف الضحك يشبة إلى حد كبير الموقف الذي وقع فيه يحي الفخراني في أحداث فيلم "الكيف" عندما تعاطي نفسين حشيش و الدخان أشتغل معاه أثناء حضوره لواجب عزاء
و فاجأته نوبة الضحك هذه أثناء جلوسه داخل السرادق و لم يستطيع أن يكتم ضحكاته و بداء كل من أخذ باله من الموقف في النظر إلى بتعجب و شباب الأسرة بادلوني الضحك بسبب عدم فهمهم لماذا أضحك من الأساس.....إنتهى الملخص
لقرأتها من الأول للأخر -إضغط هنا
 
posted by Ahmed EL Berry at 1:34 AM
2 Comments:


At December 11, 2008 at 11:47 AM, Anonymous Anonymous

الموضوع ده من المواضيع المهمة جدا فى زمانا ده لان مشاكل الازواج كترت أوى اليومين دول وفعلا انا فكرت فى الموضوع ده قبل كده كتير وما وصلتش لامكانية وضع شروط تحقق السعاده فى الحياة الزوجية الا انى وصلت ان اهم حاجة ان الطرفين يكونوا واعيين بشكل كافى لان ده اللى هيخليهم قادرين يمشوا فى الحياة ويقللوا أحتمالات اصابت علاقتهم بصدمات ... بس انت فعلا لمست حاجات مهمة اوى زى الذكريات اللى بتأثر على العلاقة بشكل ايجابى( طبعا لو كانت حلوة(: )... أنا سمعت قصة قبل كده على موضوع الذكريات ... على اساس ان ادراك الانسان بيتغير حسب اللى هو بيفكر فية وطريقة تحكمة فى عقلة ... لأن مجرد ان الانسان يفكر فى المواقف الحلوة للطرف التانى فى وقت صعب ما بنهم بيغير فى طريقة حكمة على الموقف زى لما تتفرج على فيلم رومانسى و تطلع منة بحالة من الهيام و السلام النفسى.
أرجو المعذرة على الاطالة لكن موضوعك شيق و حبيت اتبادل معاك أفكارى.

 

At January 1, 2009 at 8:50 AM, Blogger M

قصة جميلة ... أسلوبك جذبنى أنى اكملها للآخر

عجبنى جدا تحررك من التابوهات و القيود ... أنت بتفكر و تبحث عن الأفضل بدون خطوط حمراء ، و دى ميزة جميلة جدا

منظومة الزواج التقليدية مأساة فى حد ذاتها ... أنها شايف انها عذاب أكثر منها سعادة ... أقصى حاجة بيجنيها الطرفين أنهم يرضوا بالأمر الواقع و يتشغلوا بالعيال و دوشة الدنيا ، لكن معتقدش ان حد فيهم سعيد ، و معتقدش أن حد فيهم مش بيبكى على حياتة لما يشوف فيلم رومانسى

تحياتى